مکان‎یابی تخلیه الکتریکی ساکن بر روی بدنة هواپیما با روش اندازه‌گیری تأخیرهای زمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه صنعتی مالک اشتر-تهران-ایران

2 دانشگاه صنعتی مالک اشتر

چکیده

تخلیه‌ الکترواستاتیک (ESD) یک مشکل تکرارشونده با اثرات مضر است. این اثرات شامل تخریب حافظه سامانه‌های رایانه‌ای ، آسیب-رسانی به مدارهای الکترونیکی ، ایجاد تداخل الکترومغناطیسی بر روی سیستم‌های راداری و اویونیک هواگردها و تخریب سطوح می-باشد. دانستن اینکه رویدادهای تخلیه‌های الکترواستاتیک در کدام قسمت بدنه هواگرد اتفاق می‎افتد، می‌تواند به کاهش هزینه هواگرد برای پایش و یافتن خرابی‌های ناشی از آنها کمک کند. همچنین در حین پرواز به خلبان و خدمه پرواز آگاهی می‌دهد تا به ‌عنوان‌ مثال علت درست کارنکردن سامانه‌های ارتباطی و راداری را بداند. این مهم سبب می‌شود هواگردها ایمن‎تر طراحی و ساخته شوند. بر همین اساس در این مقاله با استفاده از روش TDOA مکان‎ تخلیه الکتریسته ساکن بر روی ساختار استوانه‌ای هواپیما در شبیه‎سازی و اندازه-گیری به دست آمده است. در شبیه‎سازی با دقت کمتر از 9 سانتی‌متر مکان تخلیه الکترواستاتیک تخمین زده شد و در اندازه‎گیری این دقت به 11 سانتی‎متر رسید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Electrostatic discharge positioning on the airplane body with delay times measurement method

نویسندگان [English]

  • seyed mohammad javad razavi 1
  • alireza mahdi 2
  • reza toreinia 2
1 Faculty of Electrical & Computer Engineering, Malek Ashter University of Technology, Iran
2 Malek-Ashtar University of Technology
چکیده [English]

Electrostatic discharge(ESD) is a highly repeatable problem with harmful effects. These effects include destroying computer systems memory, damaging the electronic circuits, electromagnetic interference on the airplane radar and avionics systems, and destroying the surfaces. Knowing the places where electrostatic discharges have occurred in the airplane body can help in the airplane cost reduction for scanning and finding the resulting defects of ESD. Also, it informs the pilot and crews for example to know why communication and radar systems do not work correctly. So, it causes airplanes to be designed and fabricated safer. On this basis, in this article, the position of the electrostatic discharge in the cylindrical structure of the airplane has been obtained by the TDOA method. The accuracy of the estimation in the simulation is 9cm and in the measurement is 11cm.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electrostatic discharge
  • Airplane
  • Positioning
  • Time Delay Of Arrival
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 28
شماره پیاپی 28، فصلنامه پاییز و زمستان
دی 1401
  • تاریخ دریافت: 16 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 08 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 10 آذر 1402
  • تاریخ انتشار: 01 دی 1401