دانشگاه جامع امام حسین (ع)
رادار
2345-4024
2345-4032
5
1
2017
04
21
جبرانسازی اثرات اختلال سطح آنتن بازتابنده با استفاده از بازتابنده فرعی شکل داده شده
1
14
FA
سیدابوالفضل
حدادی
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
abolfazl.haddadi@gmail.com
ایاز
قربانی
دانشگاه امیرکبیر
ghorbani@aut.ac.ir
ظاهرشدن اختلال بر سطح بازتابنده اصلی سبب تغییر الگوی تشعشعی در آنتنهای بازتابنده شده و ویژگیهای تشعشعی این آنتن را به خصوص در فرکانسهای بالا تخریب میکند. روشهای متفاوتی برای جبرانسازی اثرات نامطلوب اختلال سطح بازتابنده اصلی وجود دارد. در این مقاله، نشان داده میشود که چگونه میتوان با استفاده از شکلدهی سطح بازتابنده فرعی اقدام به جبرانسازی این اثرات نمود. بر مبنای ریاضیات وردِشی میتوان الگوی تشعشعی آنتن بازتابنده را خطی سازی و بهصورت ماتریسی بازنویسی کرد. با استفاده از روش تفکیک مقادیر ویژه میتوان اقدام به حل مسئله معکوس نموده و نشان داده میشود که برای یک ساختار دوبازتابندهای، روش ارائه شده با دقت مناسبی قادر به طراحی بازتابنده فرعی مطلوب است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که اگر دامنه اختلال سطح بازتابنده اصلی کمتر از یکچهارم طول موج باشد، الگوریتم ارائهشده با دقت و سرعت قادر به طراحی بازتابنده فرعی مورد نظر است.
آنتن بازتابنده,روش نور فیزیکی,اختلالات سطح,جبرانسازی,بازتابنده فرعی شکلدادهشده
https://radar.ihu.ac.ir/article_202710.html
https://radar.ihu.ac.ir/article_202710_0f5df2ff3f956554020653c31ea2badd.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
رادار
2345-4024
2345-4032
5
1
2017
04
21
به روز رسانی ناوبری با استفاده از زاویه سنجی غیر فعال
15
20
FA
یاسر
نوروزی
صنعتی امیرکبیر
y.norouzi@aut.ac.ir
ناهید
بیات
صنعتی امیرکبیر
nahid.bayat.zn@gmail.com
امروزه ناوبری (مسیریابی) و تعیین موقعیت مکانی دقیق و مورد اعتماد برای اجسام سیار، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. به این منظور، برای ناوبری الگوریتمهای گوناگونی ارائه شده است که میتوان آنها را به دو دسته عمده فعال و غیرفعال تقسیم کرد. روشهای غیرفعال عموماً مبتنی بر حسگرهای ناوبری اینرسی (INS) هستند و خطای آنها در طول زمان افزایش مییابد. روشهای فعال (مبتنی بر GPS، Loran یا ...) مشکل افزایش خطا در طول زمان را ندارند ولی بهعلت آسیبپذیری در مقابل تداخلهای عمدی و غیرعمدی برای برخی از کاربردها مناسب نیستند. در این مقاله ما یک روش ناوبری با استفاده از اندازهگیری زاویه ورود سیگنالهای دریافتی از تابشگرها (رادارها) ارائه کردهایم. نشان داده می شود که در این روش برخلاف روشهای مبتنی بر ناوبری اینرسی، خطا در طول زمان افزایش نمییابد و حتی در مواردی بهتر نیز میشود.
ناوبری,زاویه ورود,تخمین,پردازش آرایهای,ردیابی,سامانه غیرفعال
https://radar.ihu.ac.ir/article_202711.html
https://radar.ihu.ac.ir/article_202711_5e571db44560efb80c4f9de2c56a437f.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
رادار
2345-4024
2345-4032
5
1
2017
04
21
استفاده از چند آنتن کمکی در کاربرد SLB برای مقابله با جمینگ فریب در رادار جستجوگر
21
28
FA
فاطمه
لطفی
دانشگاه شیراز
f.lotfi@shirazu.ac.ir
مهرزاد
بیغش
دانشگاه شیراز
biguesh@gmail.com
عباس
شیخی
دانشگاه شیراز
sheikhi@shirazu.ac.ir
روش متداول برای جلوگیری از ورود سیگنال تداخل از طریق گلبرگهای فرعی آنتن رادار به خروجی واحد پردازش سیگنال، استفاده از SLB میباشد. در ساختار کلاسیک SLB، از یک آنتن کمکی استفاده شده است و مبنای تمامی مقالات نیز استفاده از همین یک آنتن کمکی می باشد. در این مقاله، ایده استفاده از چند آنتن مستقل از یکدیگر به عنوان آنتن های کمکی در کاربرد SLB مطرح گردیده و در این راستا یک دسته آشکارساز معرفی شده اند که مبتنی بر پوش حقیقی هستند و پردازنده با بهکارگیری منطق های AND، OR و SUM کلیدزنی را با سناریوهای مختلف انجام می دهد. مسئله دیگری که در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفته است، منطق عملکردی است که برای تنظیم سطوح آستانه آشکارسازی و انسداد در نظر گرفته شده است. شبیهسازی های کامپیوتری بر بهبود عملکرد سیستم با استفاده از معیار عملکرد جدید و تعدد آنتن های کمکی دلالت دارد.
اخلالگر,هدف,آنتن کمکی,آشکارسازی,انسداد اختلال گلبرگ فرعی
https://radar.ihu.ac.ir/article_202712.html
https://radar.ihu.ac.ir/article_202712_20376fee4cba0b9471536fe59534240c.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
رادار
2345-4024
2345-4032
5
1
2017
04
21
کالیبراسیون حلقه- بسته رادارهای همدوس برای کاربرد در رادار نسل آینده
29
38
FA
اسماعیل
زارع زاده
دانشکده برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر
zarezadeh@aut.ac.ir
یاسر
نوروزی
دانشکده برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر
y.norouzi@aut.ac.ir
جعفر
خلیل پور
دانشکده برق دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) آجا
j_khalilpour@yahoo.com
در این مقاله بکارگیری روش کالیبراسیون حلقه- بسته برای استفاده در رادارهای همدوس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. ایدهی استفاده از چندین رادار که بصورت همدوس کار میکنند تحت عنوان رادار نسل آینده شناخته شده است. در این روش میتوان به افزایش چشمگیر نسبت سیگنال به نویز با ضریب N2 دست یافت که N تعداد کل آنتنها است. برای دستیابی به این مهم، سیگنالهای ارسالی هر یک از آنتنها بایستی در محل هدف بصورت همدوس با یکدیگر جمع گردند که این امر مستلزم کالیبراسیون فاز آرایه میباشد. در این مقاله استفاده از هدف اصلی برای کالیبراسیون فاز آرایه راداری مدلسازی و شبیهسازی شده و نتایج حاصل از شبیهسازی برای ارزیابی دقت روش کالیبراسیون مورد استفاده قرار گرفته اند.
کالیبراسیون فاز حلقه- بسته,رادار نسل آینده,نسبت سیگنال به نویز
https://radar.ihu.ac.ir/article_202713.html
https://radar.ihu.ac.ir/article_202713_6be31e743f09c7391d30a361df954ae9.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
رادار
2345-4024
2345-4032
5
1
2017
04
21
شناسایی و استخراج خودکار فرودگاه در تک تصویر رادار با روزنه مجازی
39
52
FA
امیر
آقابالائی
خواجه نصیرالدین طوسی
a.aghabalaei@mail.kntu.ac.ir
یاسر
مقصودی
خواجه نصیرالدین طوسی
ymaghsoudi@kntu.ac.ir
حمید
عبادی
خواجه نصیرالدین طوسی
ebadi@kntu.ac.ir
مزایای فناوریهای سخت افزاری و تشخیص الگو، همراه با کاربردهای وسیع ماهوارههای سنجش از دور سبب توسعه سامانههای شناسایی خودکار هدف شده است. بهویژه شناسایی خودکار فرودگاهها، به دلیل اهمیت ویژه این اهداف، اساسا امری ضروری است. در این تحقیق، روشی جهت تشخیص و استخراج خودکار فرودگاهها در تک تصویر رادار روزنه مجازی (SAR) پیشنهاد شده است. برای این منظور از تصاویر هواپیمای بدون سرنشین SAR (UAVSAR) استفاده شده است. بهطورکلی، روش پیشنهادی ترکیبی از تبدیل هاف، جهت شناسایی باندهای فرودگاه، و یک مرحله طبقهبندی شیء مبنا، جهت استخراج نواحی فرودگاه، را شامل میشود. نتایج این تحقیق، عملکرد و کارایی موثر روش پیشنهادی را جهت شناسایی و استخراج خودکار فرودگاه اثبات کرد. همچنین نشان داده می شود که قطبش های co-polarized (HH و VV) عملکرد بهتری را نسبت به قطبشهای cross-polarized (HV یا VH) در شناسایی و استخراج نواحی فرودگاه دارند.
شناسایی و استخراج فرودگاه,UAVSAR,تبدیل هاف,طبقهبندی شیء مبنا
https://radar.ihu.ac.ir/article_202714.html
https://radar.ihu.ac.ir/article_202714_cecdc934c84f70bc57f7b9cc5b6d1138.pdf
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
رادار
2345-4024
2345-4032
5
1
2017
04
21
سرکوب جمینگ نویزی با استفاده از تبدیل فاز-چندجملهای گسسته در رادارهای پالسی
53
66
FA
سجاد
صادقی
دانشگاه شیراز
sajjadsadeghi92@gmail.com
عباس
شیخی
دانشگاه شیراز
sheikhi@gmail.com
در این مقاله مبتنی بر تبدیل فاز-چندجملهای گسسته، روشی برای سرکوب سیگنال جمر نویزی FM با فاز چندجملهای در رادارهای پالسی ارائه شده است. در گام اول از تبدیل DPT برای تخمین ضرایب فاز چندجمله ای و دامنه سیگنال جمر استفاده می شود. درگام دوم سیگنال جمر را توسط دامنه و فاز تخمین زده شده بازسازی کرده، سپس آن را ازسیگنال برگشتی کم می کنیم تا سیگنال جمر نویزی را به صورت موثری سرکوب کنیم. میانگین مربع خطای تخمین (MSE) و CRLB برای ضرایب چندجمله ای و دامنه سیگنال جمر، ناشی از حضور توام سیگنال اهداف و نویز گیرنده برای حالتی که سیگنال جمر دارای مدولاسیون فرکانسی خطی (LFM)می باشد به صورت تئوری محاسبه شده و با شبیه سازی ها مقایسه می شوند. عملکرد روش پیشنهادی در منحنی احتمال آشکار سازی نیز بررسی شده است.
نویز FM,جمینگ,تبدیل فاز-چندجمله ای گسسته,میانگین مربع خطا
https://radar.ihu.ac.ir/article_202715.html
https://radar.ihu.ac.ir/article_202715_c94e4ca3bae513c1f794d1d423cb5dbc.pdf